Apie sveiką ir teisingą mitybą

Nesuderinama su sveikos mitybos samprata yra persivalgymas, nuolatinis sotus prisivalgymas prieš miegą, nesilaikymas maitinimosi režimo, o taip pat  ir daugelis mums žinomų dietų. Pastarosios užsitraukė sveikos mitybos specialistų nemalonę kaip sąvokos „sveika mityba“ antonimas dėl savo nesubalansuotumo, pagrindinių maisto medžiagų skurdumo ir trumpalaikio efektyvumo.

Taip yra todėl, kad liesėjimo efektas laikantis dietos daugeliu atvejų yra pasiekiamas drastiškiausiu būdu: organizmas sąmoningai neaprūpinamas reikiamu kiekiu skysčių, netinkamai maitinantis prarandamas ne tik riebalinis audinys, bet sunyksta ir raumenų masė, taip pat sumažėja odos tonusas.

Tam, kad žmogus galėtų gyventi, jo organizmą reikia nuolat papildyti energiją išskiriančiomis medžiagomis. Vartojamą maistą sudaro šeši pagrindiniai komponentai:

•    angliavandeniai – fizinio aktyvumo palaikymui

•    baltymai – augimui ir suirusių audinių atkūrimui

•    riebalai – vidiniams organizmo poreikiams

•    mineralai ir vitaminai – harmoningai medžiagų apykaitai

•    vanduo –  sukelia įvairius teigiamus procesus organizme.

Angliavandeniai – lengviausiai gaunamas energijos šaltinis. Daugiausia angliavandenių turi visų rūšių grūdai ir iš jų pagaminti produktai bei patiekalai: kruopos, duona, bandelės, košė, makaronai, taip pat beveik visos daržovės ir vaisiai. Pusę per dieną žmogaus suvartojamo maisto turi sudaryti angliavandeniai.

Baltymų žmogaus organizmas gauna vartodamas augalinės kilmės produktus. Daugiausia baltymų yra mėsoje, piene, kiaušiniuose, žuvyje, tačiau reikiamą baltymų kiekį galima gauti valgant pupas, riešutus, kruopas ir kai kurias daržoves.

Riebalai yra labai svarbus energijos šaltinis. Žmogaus organizmas lengviau pasisavina skystuosius riebalus, todėl paisant sveikos mitybos rekomendacijų, kepimui, salotų pagardinimui patartina vartoti aliejų vietoj taukų, sviesto ar majonezo.

Vitaminų žmogaus organizmas negamina, todėl turi jų gauti su maistu. Geriausia visus reikalingus vitaminus gauti nuolat vartojant ir gyvulinį, ir augalinį maistą.

Mineralai žmogaus organizme atlieka daugybę funkcijų. Jų, kaip ir vitaminų, reikia nedaug. Organizmas lengviausiai pasisavina mineralus, kai vartojamas įvairus maistas. Pagrindiniai mikroelementai, kurių reikia žmogui, yra kalcis, natris, geležis, fluoras.

Sveika mityba laikoma tada, kai visas reikalingas maistingąsias medžiagas žmogus gauna su maistu, nevartodamas maisto papildų. Mitybos poreikiai kiekvienam žmogui yra individualūs, priklauso nuo asmeninių savybių. Daugelio mitybos specialistų nuomone, norint išsaugoti sveikatą reikia laikytis racionalios ir sveikos mitybos principų, atsižvelgiant į mitybos piramidės rekomendacijas.