Druskos naudojimas – naudinga ar žalinga?

Įvairios sveikatos organizacijos bei mitybos specialistai jau ilgą laiką įspėja apie galimus druskos pavojus. Taip, didelis druskos suvartojimas – tai galima įvairių sveikatos problemų, pavyzdžiui aukšto kraujo spaudimo ar širdies ligų, priežastis.

Visgi, žodis „galima“ pavartotas ne veltui. Mokslininkai nesugebėjo įrodyti visų šių aukščiau įvardintų faktų. Be to, tie patys moksliniai tyrimai priėjo išvadų, jog per mažas druskos kiekis gali net pakenkti žmogaus organizmui.

Taigi, kaip yra iš tikrųjų? Šis straipsnis yra būtent apie tai – druską bei jos savybes sveikatai.

Druska – kas tai?

druska-prieskoniai-stalas

Druska kitaip vadinama natrio chloridu (NaCl). Druskos svorį sudaro 40 % natrio ir 60 %chlorido. Druska be abejonės yra gausiausias natrio šaltinis, visgi žodžiai „druska“ ir„natris“ yra dažnai sutapatinami.

Kai kurios druskos rūšys gali turėti nedidelius kalcio, kalio, geležies ir cinko kiekius. Šie druskoje esantys mineralai žmogaus kūne veikia kaip elektrolitai. Jie padeda palaikyti skysčių balansą, nervų impulsus bei raumenų funkciją.

Druska natūraliai randama daugumoje maisto produktų. Be to, druska dažnai naudojama maisto produktuose siekiant pagerinti jų skonį.

Ankščiau druska daugiausiai buvo naudojama maisto konservavimui – dideli druskos kiekiai gali sustabdyti bakterijų dauginimąsi maisto produktuose. Druska išgaunama 2 pagrindiniais būdais:

  • Iš druskų kasyklų.
  • Garinant jūros ar kitą gausiai mineralų turintį vandenį.

Iš tikrųjų, yra daug įvairių druskos rūšių. Dažniausiai sutinkamos yra šios:

  • Paprasta „stalo“ druska.
  • Rožinė Himalajų druska.
  • Jūros druska.

Skirtingos druskos rūšys gali skirtis skoniu, tekstūra ir spalva. Visos druskos rūšys turi panašias savybes žmogaus sveikatai.

Įsiminkite: druską daugiausiai sudaro 2 mineralai: natris ir chloridas. Pastarieji atlieka įvairias funkcijas organizme. Druska natūraliai randama įvairiuose maisto produktuose ir plačiai naudojama pastarųjų skoniui pagerinti.

Ar mažesnis druskos suvartojimas naudingas širdžiai?

Sveikos mitybos specialistai jau dešimtmečius kartoja, jog reikėtų vartoti mažiau natrio. Įprastai rekomenduojama suvartoti mažiau nei 2300 miligramų natrio. Toks kiekis šio mineralo yra maždaug 1 arbatiniame (5,75 g) šaukštelyje druskos.

Visgi, dauguma žmonių suvartoja žymiai daugiau druskos. Per didelis druskos suvartojimas siejamas su padidėjusiu kraujo spaudimu bei atitinkamai didesne širdies ligų ir insulto rizika.

Visgi, kaip sužinojote dar straipsnio pradžioje, nėra mokslinių tyrimų, kurie 100 % įrodytų natrio ribojimo mityboje naudą. Galima sutikti, jog sumažindami druskos suvartojimą galite sumažinti ir kraujo spaudimą, tačiau tai aktualiausia įprastai aukštą kraujo spaudimą turintiems ir druskai „jautriems“ žmonėms. Sveikiems žmonėms druskos ribojimas tikriausiai nėra būtinas.

Įsiminkite: druskos ribojimas gali nežymiai sumažinti kraujo spaudimą. Visgi, nėra stiprių įrodymų, jog druskos apribojimas sumažina širdies smūgio ar insulto riziką.

Smarkus druskos apribojimas gali būti žalingas

Visiškai atsisakyti druskos nerekomenduojama. Labai mažai ar visiškai druskos nevartojantys žmonės gali susidurti su šiomis neigiamomis sveikatos problemomis:

  • Pakilęs blogasis cholesterolis ir trigliceridai.
  • Širdies ligos. Suvartodami mažiau nei 3000 miligramų natrio per dieną galite padidinti širdies ligų riziką.
  • Širdies nepakankamumas. Druskos apribojimas gali būti žalingas širdies nepakankamumu sergantiems žmonėms.
  • Atsparumas insulinui. Mažai druskos turinti mityba gali padidinti atsparumą insulinui ir atitinkamai medžiagų apykaitos ligų riziką.
  • 2 tipo diabetas. Druskos apribojimas gali būti žalingas 2 tipo diabetu sergantiems žmonėms.

Įsiminkite: mažai druskos turinti mityba siejama su padidėjusiu blogojo cholesterolio ir trigliceridų lygiu, taip pat didesniu atsparumu insulinui. Druskos apribojimas gali būti žalingas širdies ligomis, širdies nepakankamumu ar 2 tipo diabetu sergantiems žmonėms.

Gausus druskos vartojimas siejamas su skrandžio vėžiu

Skrandžio vėžys – pakankamai dažna vėžio forma.

Gausiai druską vartojantys asmenys gali padidinti susirgimo skrandžio vėžiu riziką. Tai galima paaiškinti šiais būdais:

  • Bakterijų dauginimasis. Gausus druskos vartojimas gali sukelti uždegiminius procesus ir skrandžio opų susidarymą – visa tai gali padidinti skrandžio vėžio riziką.
  • Žala skrandžio sienelei. Gausiai vartojama druska gali sukelti skrandžio sienelės uždegimą ir tokiu būdu jai pakenkti.

Įsiminkite: gausus druskos suvartojimas gali būti siejamas su padidėjusia skrandžio vėžio rizika.

Kokie maisto produktai turi daug druskos?

Daugiausiai druskos yra restoranuose patiekiamuose patiekaluose bei apdirbtame maiste, kuriame, beje, sutinkamas apskritai didžiausias druskos kiekis. Natūraliuose maisto produktuose druskos kiekis žymiai mažesnis. Štai keli gausiai druskos turintys maisto produktai:

  • Apdorota mėsa.
  • Marinuoti, sūdyti ir rauginti maisto produktai.
  • Skardinėse konservuotos ir greitai paruošiamos sriubos.
  • Sojų padažas.
  • Sūdyti užkandžiai.

Visgi, yra produktų, kurie savo sudėtyje druskos turi natūraliai ir gausiai:

  • Duona.
  • Grūdėta varškė.
  • Pusryčių dribsniai.

Jeigu norite ir siekiate suvartoti mažiau druskos, visuomet paskaitykite produkto etiketę.

Įsiminkite: daug druskos turi apdirbti maisto produktai, pavyzdžiui sūdyti užkandžiai ar greitai paruošiamos sriubos. Be to, iš pirmo žvilgsnio natūraliais laikomi produktai, tokie kaip duona ar grūdėta varškė, taipogi turi nemažai druskos.

Ar turėtumėte vartoti mažiau druskos?

Tam tikros aplinkybės gali priversti suvartoti mažiau druskos. Jeigu jūsų daktaras patarė suvartoti mažiau druskos, taip ir elkitės.

Visgi, jeigu esate sveikas ar sveika, valgote daugiausiai neapdirbtą maistą, tuomet tikriausiai nėra jokios būtinybės jaudintis dėl druskos suvartojimo. Šiuo atveju galite drąsiai gardinti patiekalus druska.

Nepamirškite, jog suvartodami itin didelį druskos kiekį galite sau pakenkti, tačiau permažas druskos suvartojimas taip pat nėra naudingas. Kaip ir daugeliui kitų maisto produktų, taip ir druskai, svarbiausia yra saikas.

Straipsnio autorius: Arnas Slėnys. Daugiau autoriaus straipsnių apie sveiką gyvenseną,mitybą, sportą bei maisto papildus skaitykite portale asportas.lt.

Skelbta bendra, Maisto produktai, verta žinoti Pažymėti: , , ,