Pasukos

Pieniškos pasukos gaunamos mušant sviestą iš grietinėlės. Surauginus jas, gaunamos raugintos pasukos. Pagal baltymų, riebalų ir laktozės kiekį pasukos labai panašios į liesą pieną, tačiau jos daug vertingesnės, kadangi jų sudėtyje yra gausu lecitino.

Pasukos – sviesto gamybos šalutinis produktas. Natūralios pasukos vartojamos maistui ir pašarui arba toliau perdirbamos. Lietuvos pieno pramonės įmonės iš natūralių pasukų gamina dietines, raugintas pasukas, kefyrą, pasukų (lydytą) sūrį, prėską varškę, baltyminį pasukų pusfabrikatį ir varškės produktus, pusgaminius ir kitiems maisto produktams (ledams, konditerijos gaminiams) gaminti – kondensuotas pienas, kondensuotas pienas su cukrumi, sausas pienas. Koncentruotiems gaminiams priskiriamos kondensuotos pasukos su cukrumi ir be cukraus, sausos pasukos.

pienas-pasukos

Pasukos – labai naudingas produktas sergantiesiems mažakraujyste, nervų ligomis, net ateroskleroze.  Tai neastiejama sveikos mitybos dalis.

Turi daug vandens, mažai riebalų, baltymų, laktozės, mineralinių medžiagų, vitaminų (ypač A, B1, B2, B6, C, E, H). Pasukose yra daug fosfatidų (ypač lecitino), kurie svarbūs riebalų ir cholesterino apykaitai. Yra nelabai kaloringos. Jų energinė vertė (100 g): 168 kJ, arba 40 kcal. Tai puikus produktas, reguliuojantis cholesterolio kiekį kraujyje. Kur yra mažiausiai cholesterolio žinome iš ankstesnių straipsnių.

Pasukų sudėtis ir savybės priklauso nuo sviesto gamybos būdo bei rūšies. Sausųjų medžiagų (iš jų – baltymų, riebalų, pieno cukraus, mineralinių medžiagų) daugiausia sviestą gaminant iš labai riebios grietinėlės ir mušimo būdu. Rūgščių pasukų rūgštingumas yra žymiai didesnis už saldžias pasukas. Pasukų energinė vertė nedidelė ir tesudaro 130-150 kJ/100 g.

Pagal baltymų, riebalų ir laktozės kiekį pasukos mažai skiriasi nuo nuriebinto pieno, tačiau į pasukas pereina beveik visas lecitinas. Tai labai naudingas produktas.

Pasukose esantis lecitinas lėtina senėjimo procesus, apsaugo nervines ląsteles, stiprina odos bei plaukų struktūrą, reguliuoja cholesterolio kiekį, skatina riebalų deginimą ir taip saugo nuo nutukimo, padeda išvengti aterosklerozės, gerina atmintį bei mažina nervinę įtampą.

Pasukos nekaloringos, todėl jos puikiausiai tiks tiems, kurie laikosi dietos ar vertina sveiką maistą.

Pažymėti: , , ,